duminică, 15 noiembrie 2009

Să vizităm frumuseţile Patriei noastre pedeliste!

Mestecând sprinţar din picioarele-i scurte şi molfăind seminţe de dovleac găsite în căptuşeala pufoaicei, Ion al lu’ Pleaţă frământa harnic, dis de dimineaţă, glodul uliţei. După „eşecele” ruşinoase, publice, de aseară de la cârciumă - deh, sat şi comună pesedoaie, unde portocaliul n-are aproape nicio şansă de afirmare - se hotărâse să o ia din poartă-n poartă, să-i consulte, unul câte unul, pe toţi. Cine ştie, poate reuşeşte să mai adune zece şi, împreună cu ăilalţi unsprezece pe care îi are pe listă, încropeşte numărul şi umple „rata”, aşa cum s-a angajat plenar în faţa domnului diputat, de faţă şi cu organele locale ale Partidului.
La poarta lui Culiţă Posmag, unde strigă şi şuieră îndelung, fără să-i răspundă nimeni, se pomeni atacat de o haită de maidanezi foarte agresivi, de toate mărimile, toţi graşi ca pepenii, cum numai la Râmnic mai văzuse. Îi drăcui şi îi înjură cum se cuvine, cu „ăi de-i are” cu tot, însă, prudent, intră repede în curte, la adăpost.

- Care eşti, mă? - se aude vocea hârâită a lui Posmag, apărut în izmene pe prispa iluminată.
- Io sânt...
- Ce vrei, vere, la patru din noapte, iar n-ai ţâgări?
- Auzi, bă? Mergi în excursie?
- Ce-ai, mă, Ioane? De excursie am io chef pă ploaia asta? Bă, io fusăi în excursie asară ... adusăi o cotigă de osieci...
- Lasă, bă, excursu’ ăla după lemne şi bureţi de fag, că de-alea faci de când te ştiu! Io te invit să te plimbi cu autocaru’, bă, să vezi lumea!
- Bă, n-oi fi vrând să merg în excursie cum ne ducea învăţătoarea când eram la şcoală?
- Ba da, mă, Posmage, în excursie mergem, da’ nu pe hududoaiele din spatele şcolii, cum crezi tu... mergem departe, bă, mergem cu o rată frumoasă de-i zâce autocar.
- Bă, io n-am bani de rată, dă-te dreacu cu rata ta! Io şi la Vâlcea merg cu trenu fără bani...
- Nu, mă, că nu plăteşti, nu ie cu bani...
- Da cu ce e, mă? Vrea sămânţă de dovleac? Nuci nu mai am, că le-am dat pă o găleată cu sare...
- Nu vrea, Ioane, nimic...
- Cum, mă, să mergem cu rata şi să nu plătim nimic? Păi nu ne vede şoferu’ că ne urcăm fără bilet?
- Şoferu’ ştie... nu cere bani de la noi ...i-a plătit Partidu’ la patronu’ lui.
- Care partid, mă, Ioane?
- Pedeleu’...
- Al dracu’, Ioane, cu pedeleu’ tău în spinare cu tot! Păi nu erai cu liberalii?
- ...dă-i, bă, în p... mea, că mi-a dat o cutie de chibrite într-o pungă goală... le-am zâs că să-mi dea şi lumânare încailea...

- ...
- Mergi sau nu, că n-am timp să mă rog de tine?
- Unde să merg?
- În mă-ta-n c...! În excursie, n-auzi bine?
- Unde e excursia asta?
- La Curtea de Argeş, la mânăstire, mă.., e mişto... mergem şi la o fântână a lu' unu, Manole...
- Bine, bă, merg la mănăstire, da' la fântână nu mă duc, ca fântână am şi io... auzi, mă? da’ partidu’ ăsta nou, al tău, ne dă şi el să lingem o bere, cum dau ăilalţi?
- Ne dă, bă, şi mici, şi bere, şi găleţi cu ligheane, şi pă dracu’ să te pieptene. Să fii gata la şapte... la pod, la Popa, că acolo vine rata... dacă te întreabă cineva să spui că votezi cu Băsescu!
- De ce, bă, să votez cu Băsescu? Că să râde de lume?
- Bă, aşa spui, că altfel îmi faci mie probleme la Partid...votezi cu cine vrei, da’ dacă mergi în excursie, spui că votezi cu Băsescu! Bă, ţi-e clar?
- Bine, bă, Ioane, da’ să ştii că nu mă convingi nici în auticaru' ăla de zâsăşi... io tot cu Iliescu votez. În 2004 nu l-au mai pus hoţii ăia mai tineri pe buletinu’ de vot, da’ l-am trecut io cu pixu’ în locu’ lu Năstase şi tot l-am votat...
- Bou eşti, mă! Hai, pa, mă duc să le zic şi lu Fudulici cu Jurebie dacă merge...

Valentin Smedescu

PS: Felicitări Organizaţiei PD-L Vâlcea pentru excelenta implementare la nivel judeţean a Programului Naţional „Să vizităm frumuseţile Patriei noastre pedeliste!”. Oamenii muncii de la sate sunt foarte încântaţi de Program şi vă roagă, dacă se poate, să organizaţi excursiile mai mult duminica, întrucât sâmbăta mai au de muncă. La alegerile prezidenţiale, Vâlcea rurală va vota, în ordine, Geoană, Antonescu, Băsescu, însă sper ca asta să nu vă demobilizeze în organizarea de excursii atât de cultural-educative şi moca pe deasupra!
(editorial publicat prima data in 19 octombrie 2009, in Curierul de Ramnic)